We zijn momenteel bezig met het migreren van alle hostingpakketten naar ons nieuwe platform. Misschien heb je dit al gezien in Mijn Hostnet. In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen en lees je meer over de belangrijkste nieuwe en aangepaste functies, zodat je optimaal gebruik kunt maken van het nieuwe platform.
Veelgestelde vragen over de migratie
Wat houdt de migratie in en voor wie geldt deze?
De migratie is het proces waarbij we alle hostingpakketten overzetten naar ons nieuwe, verbeterde platform. Dit biedt meer stabiliteit, betere prestaties en nieuwe functies voor jouw website en e-mail. De migratie geldt voor alle shared hostingpakketten bij Hostnet.
Je ontvangt per e-mail bericht wanneer jouw pakket aan de beurt is voor migratie. In Mijn Hostnet verschijnt daarnaast een melding, en via het migratiedashboard kun je precies zien welke wijzigingen er voor jouw pakket van toepassing zijn.
Wanneer wordt mijn pakket gemigreerd?
We informeren je per e-mail over de planning van de migratie. Dit is wat je kunt verwachten:
- Twee weken voor de migratie: Je ontvang een e-mail met een algemene aankondiging.
- Eén dag voor de migratie: Je ontvang een tweede e-mail met aanvullende informatie.
- Vanaf het moment dat jouw pakket wordt ingepland: Je kunt in het migratiedashboard in Mijn Hostnet de exacte datum en het tijdstip van jouw migratie zien. Hier vind je ook een gespecificeerd overzicht van alle wijzigingen per dienst.
Gebruik je externe nameservers? Dan ontvang je een e-mail met de exacte migratiedatum. Lees meer specifieke informatie onder: Ik gebruik externe nameservers, hoe bereid ik me voor?
Gebruik je DNS bij Hostnet? Dan krijg je een dag van tevoren een melding dat de migratie de volgende dag plaatsvindt.
Hoe lang duurt de migratie?
De migratie duurt meestal niet langer dan 30 minuten, afhankelijk van de grootte van je webruimte en e-mail. In enkele gevallen kan dit iets langer duren. Tijdens de migratie blijven je website en e-mail werken en toegang tot Mijn Hostnet blijft ook beschikbaar.
Let op: Zorg ervoor dat je geen wijzigingen aanbrengt tijdens de migratie om eventuele problemen te voorkomen.
Is er sprake van downtime tijdens de migratie?
Tijdens de overgang naar het nieuwe platform kun je tijdelijk niet beschikbare functies of korte downtime ervaren. We doen ons uiterste best om dit zo minimaal mogelijk te houden. Merk je op dat dit langer aanhoudt neem dan gerust contact op met onze klantenservice, we staan klaar om je te helpen.
Waarom wordt de migratie van mijn pakket uitgesteld?
Een migratie kan worden uitgesteld om te garanderen dat de overgang naar het nieuwe platform soepel verloopt en je diensten optimaal blijven functioneren.
Wanneer we besluiten om een migratie uit te stellen, ontvang je hierover een e-mail. We informeren je opnieuw per e-mail zodra we een nieuwe datum voor je migratie hebben vastgesteld.
Hoe kan ik zien of ik op het nieuwe platform zit?
Mijn Hostnet blijft er hetzelfde uitzien, maar sommige opties en functies zijn veranderd. In het migratiedashboard in Mijn Hostnet kun je specifiek zien wat er voor jouw domein veranderd. Dit dashboard blijft 30 dagen zichtbaar.
Verderop in dit artikel, onder Wat is er veranderd?, vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Ik gebruik externe nameservers, hoe bereid ik me voor?
Als je externe nameservers gebruikt, zijn er een aantal opties om de migratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. We raden aan om voor de migratie over te stappen op de nameservers van Hostnet, dit biedt de volgende voordelen:
- Automatische aanpassing van je DNS-instellingen tijdens de migratie
- Volledige ondersteuning van onze Klantenservice bij eventuele vragen of problemen
Je leest hier hoe je de nameservers terug naar Hostnet wijzigt.
Wil je de nameservers van een andere provider blijven gebruiken?
Pas dan je DNS-instellingen direct na de migratie handmatig aan volgens de vereisten van het nieuwe platform. Kies de handleiding hieronder, afhankelijk van jouw situatie om te lezen hoe je dat het beste doet:
- Handleiding voor Wix-gebruikers
- Algemene handleiding voor externe DNS in combinatie met het nieuwe platform
De specifieke instellingen voor jouw domein vind je in het migratiedashboard in Mijn Hostnet, onder 'Gebruik je externe nameservers?' > 'Bekijk de nieuwe DNS-instellingen ..'.
Wat is er veranderd?
Belangrijke wijzigingen in Webmail: Afwezigheidsbericht en E-mail doorsturen
Sommige functies zijn verplaatst uit de Webmail-omgeving naar Mijn Hostnet. Dit geldt voor het instellen van een afwezigheidsbericht (out-of-office) en het automatisch doorsturen van e-mails. Dit maakt het beheer eenvoudiger en toegankelijker.
-
Het instellen van een afwezigheidsbericht gaat nu direct via Mijn Hostnet. Je bestaande afwezigheidsbericht wordt automatisch overgezet naar de nieuwe omgeving, je hoeft hier zelf niets voor te doen. Deze handleiding legt uit hoe je een afwezigheidsbericht kunt instellen.
- Het instellen van e-mail doorsturen regel je nu ook via Mijn Hostnet. Lees in deze handleiding hoe je dit doet. Gebruik je een mailprogramma zoals Outlook, dan kun je een doorsturing ook daar instellen.
Wat is er veranderd voor spamfilters?
Je beheert je spamfilters nu eenvoudig via je Mijn Hostnet-account, in plaats van via SpamExperts. Dit betekent dat je geen toegang meer hebt tot SpamExperts. In Mijn Hostnet stel je direct in hoe streng er op spam wordt gecontroleerd in je mailomgeving. Ook kun je e-mails van specifieke afzenders accepteren of blokkeren. Lees hier hoe je dit stap voor stap doet.
Je bestaande instellingen in SpamExperts zijn automatisch overgezet.
Wat is er veranderd voor e-mail limieten?
Er zijn nieuwe limieten ingesteld voor het verzenden van e-mails. Het is belangrijk om rekening te houden met deze limitieten, omdat het overschrijden ervan kan leiden tot het niet afleveren van je e-mails of zelfs het blokkeren van je e-mailaccount.
Bekijk hier de volledige uitleg en een overzicht van de nieuwe limieten.
Mailen vanaf je website (SMTP)
De uitgaande server voor het verzenden van e-mails vanaf je website, zoals met WordPress, is gewijzigd. Controleer je instellingen om ervoor te zorgen dat alles blijft werken zoals je gewend bent.
Je vind de nieuwe instellingen in onze handleiding en onder 'E-mailinstellingen' in Mijn Hostnet.
DNS wijzigen
Als je je DNS wilt aanpassen, is het goed om te weten dat er standaard DNS-records zijn ingesteld in Mijn Hostnet. Deze records zijn essentieel voor de werking van functies zoals e-mail en je website. Je hoeft hier niets aan te veranderen, tenzij je specifieke aanpassingen wilt doen. In dat geval kun je de standaardrecords uitschakelen en nieuwe records aanmaken met aangepaste waarden.
In deze handleiding lees je hoe je DNS wijzigt.
Wat is de nieuwe root-folder van mijn website?
De root-folder van je website is de hoofdmap waarin alle bestanden van je site worden opgeslagen. Voorheen werd deze map /httpdocs genoemd. Dit is gewijzigd naar /webroot/sites. Bestanden die in /httpdocs stonden, zijn automatisch overgezet naar de nieuwe standaardlocatie. Je hoeft hier niets voor te doen.
Je kunt de root-folder zoals je gewend bent, openen via een SFTP-client of onze File Manager. Bekijk ons uitgebreide artikel voor meer informatie en hoe je de exacte locatie van je root-folder kunt achterhalen via Mijn Hostnet.
Ik kan Patchman niet meer vinden, wat gebruik ik nu?
Malwaredetectie wordt niet meer uitgevoerd door Patchman, maar met andere software die op de achtergrond werkt. Hoewel bestanden niet meer automatisch worden gepatcht (aangepast), blijven we malware detecteren en blokkeren om de veiligheid van jouw website te waarborgen.
Tip: Vergeet niet regelmatig updates uit te voeren en beveiligingsmaatregelen te nemen.
Abuse op je website
Misbruik op je website (abuse) houdt in dat er verdachte bestanden in je webruimte zijn aangetroffen. Met behulp van onze handleiding kun je stap voor stap misbruik oplossen en toekomstige problemen voorkomen.
Heb je na het volgen van de handleiding nog vragen? Neem gerust contact op met onze klantenservice.
Ik mis bepaalde logs, kan ik deze nog verkrijgen?
Je hebt nog steeds toegang tot logbestanden die PHP-fouten weergeven, Apache-fouten worden hierin niet getoond. Daarnaast zijn sommige logbestanden op het nieuwe platform niet langer zichtbaar, zoals de FTP-toegangslogs en access logs. Neem contact op met onze klantenservice om deze logbestanden op te vragen.
Bekijk onze handleiding over logbestanden voor meer informatie.