Hoe lang kan ik nog betalen? En wanneer wordt mijn factuur opgehoogd met administratiekosten? In dit artikel vind je het antwoord op deze vragen. Ook geven we je handige tips om escalatie van je factuur te voorkomen.
Hoe lang kan ik nog betalen?
Je betalingstermijn is standaard 14 dagen, plus een kosteloze herinneringsperiode van nogmaals 14 dagen. Het volledige proces ziet er zo uit:
-
Nieuwe factuur
De betalingstermijn voor je nieuwe factuur is 14 dagen.
-
Herinnering
Als de factuur 14 dagen openstaat, krijg je per mail een herinnering. Geen zorgen, je hebt nu nogmaals 14 dagen tijd om te betalen.
-
Aanmaning
14 dagen na de herinnering volgt, als we geen betaling ontvangen, een aanmaning. Ook deze krijg je per mail. Je factuur is nu opgehoogd met 4,50 euro administratiekosten (exclusief btw). Betaal binnen 5 dagen om te voorkomen dat je factuur ter incasso gaat en je bijbehorende dienst wordt afgesloten.
-
Incasso
Als we geen tijdige betaling voor de aanmaning ontvangen, dragen we je factuur over aan het incassobureau. Je ontvangt van hen een brief met een laatste mogelijkheid om te betalen zonder incassokosten. De administratiekosten bedragen nu 10 tot 15 euro (exclusief btw), afhankelijk van het originele factuurbedrag.
Is de betaling niet op tijd binnen bij het incassobureau? Dan hogen zij de administratiekosten op tot de wettelijke incassokosten. Deze bedragen 40 euro of meer, afhankelijk van het originele factuurbedrag.
Wanneer rekent Hostnet administratiekosten?
Je factuur wordt 28 dagen na ontvangst van de originele factuur opgehoogd met 4,50 euro (exclusief btw) administratiekosten. De factuur heeft dan de status 'aanmaning'. Staat de aanmaning na 5 dagen nog open? Dan ontvang je een brief van het incassobureau. Daarin worden de nieuwe administratiekosten vermeld (10 of 15 euro exclusief btw, afhankelijk van het originele factuurbedrag).
Waar check ik of er nog facturen openstaan?
Ga in Mijn Hostnet naar 'Facturen'. Hier vind je een overzicht van je openstaande en betaalde facturen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op zodat wij met je mee kunnen kijken.
Tips
- Nooit meer een factuur vergeten? Met automatische incasso heb je geen omkijken meer naar je betalingen.
- Houd je contactgegevens up-to-date, zodat je een nieuwe factuur op het juiste e-mailadres ontvangt.
- Lukt het niet om de factuur op tijd te betalen? Hoe eerder je het ons laat weten, hoe beter we je kunnen helpen.
- Zowel in je factuurmail als in Mijn Hostnet vind je een link om de factuur te betalen met iDEAL. Zo is de betaling in een handomdraai geregeld.