Ben je op het internet website-inhoud tegengekomen die strafbaar lijkt? En wil je hier melding van maken? Dat kan via de Notice-and-Take-Down-procedure. In dit artikel lees je wat deze procedure inhoudt, hoe je zelf een melding doet en wat Hostnet kan doen vanuit de positie als hostingprovider.
Wat is Notice-and-Take-Down?
De Notice-and-Take-Down-procedure (hierna: NTD-procedure) is een vrijwillige gedragscode van de internetbranche. Hierbij staat ‘notice’ voor de mogelijkheid van melders om een klacht in te dienen over mogelijk strafbare website-inhoud. ‘Take down’ staat voor de mogelijkheid van een internetbedrijf om onmiskenbaar onrechtmatige inhoud (hierover lees je verderop meer) onbereikbaar te maken.
De positie van hostingproviders
Volgens de wet hebben hostingproviders een neutrale rol als het gaat om website-inhoud. Je kunt hostingproviders zien als een tussenpersoon: ze geven de informatie van anderen door. Daardoor zijn providers niet verantwoordelijk voor de website-inhoud van hun klanten. Wel grijpen zij in wanneer na een melding blijkt dat er sprake is van onmiskenbaar onrechtmatige inhoud.
Onmiskenbaar onrechtmatige website-inhoud
‘Onmiskenbaar onrechtmatig’ betekent dat als een paal boven water staat dat de website-inhoud in strijd is met het Nederlands recht. Er mag dus geen twijfel bestaan over de strafbaarheid van de inhoud. Blijkt de website-inhoud waarover een klacht is ingediend onmiskenbaar onrechtmatig te zijn? Dan maakt de hostingprovider deze inhoud onbereikbaar.
Inhoud die níet onmiskenbaar onrechtmatig is
Is de inhoud niet onmiskenbaar onrechtmatig? Dan kan een hostingprovider niet dwingend ingrijpen. Wel stelt de provider haar klant op de hoogte van de klacht. Vervolgens probeert de hostingprovider om – via bemiddeling tussen beide partijen – tot een oplossing te komen.
Bij wie kun je een melding maken?
Heb jij een klacht over de inhoud van een website? Dan meld je dit eerst bij de uploader of schrijver van de inhoud; diegene is immers verantwoordelijk. Weet je niet wie de uploader of schrijver is, of weigert deze om de inhoud te wijzigen of te verwijderen? Dan kun je, in onderstaande volgorde, een NTD-verzoek indienen bij de volgende partijen:
- De hostingprovider
Dit is de partij die de website-inhoud host, bijvoorbeeld Hostnet. - De domeinnaamhouder
Dit is de persoon of organisatie die de domeinnaam heeft geregistreerd. Soms is dit dezelfde persoon als de uploader of schrijver van de content, maar dat is niet altijd het geval. - De registrar
Dit de partij waar de domeinnaam is geregistreerd, bijvoorbeeld Hostnet. - De registry
Dit is de uitgevende instantie van de domeinnaam. Bijvoorbeeld: voor .nl domeinnamen is dit SIDN.
De NTD-procedure bij Hostnet
Wil je een NTD-verzoek bij Hostnet indienen? Gebruik dan het NTD-formulier. Zorg dat je alle onderdelen invult; zo beschikken wij over voldoende informatie om je klacht te behandelen. Wij gaan vervolgens zo snel mogelijk met je klacht aan de slag.
Na het indienen van je klacht
Wij onderzoeken zorgvuldig jouw melding. Dat kan een aantal dagen duren. We moeten namelijk ook vragen om wederhoor bij onze klant. En soms is het nodig om te overleggen met een jurist. We houden jou als melder op de hoogte van het onderzoek. Wanneer blijkt dat de inhoud onmiskenbaar onrechtmatig is en wij deze daarom onbereikbaar maken, hoor je dit direct van ons.
Wanneer er een klacht wordt ingediend over jouw website
Heb je een domeinnaam bij Hostnet geregistreerd, of host je een website bij ons? Ook dan kun je met de NTD-procedure te maken krijgen. Namelijk wanneer iemand een klacht over jouw website indient bij Hostnet. In dat geval informeren we je altijd over de klacht. We geven je de gelegenheid om jezelf te verweren tegen de klacht. Alleen wanneer jouw website-inhoud onmiskenbaar onrechtmatig blijkt en je deze niet zelf aanpast, maken wij de inhoud onbereikbaar.