Door een webshop te maken met onze Webshop-tool, kun je bestellingen van jouw klanten nauwkeurig volgen. Zo ben je altijd goed op de hoogte van de activiteit binnen jouw webshop. Lees hier waar je jouw besteloverzicht vindt en hoe je hiermee aan de slag gaat.
Besteloverzicht openen
Je bekijkt jouw bestellingen als volgt:
- Log in op je webshop via Mijn Hostnet.
- Klik in het linkermenu op 'Bestellingen' en vervolgens 'Huidige'.
- Je ziet nu een overzicht van bestellingen in jouw webshop.
Bestellingen sorteren
Via de pijltjes bovenin kun je de bestellingen sorteren op bestelnummer, datum of prijs. Via het filter bepaal je of je alle bestellingen wilt tonen, of alleen een selectie. Je kunt bijvoorbeeld alleen bestellingen met de status 'Open', 'Afgerond', 'Verzonden', 'Niet betaald' of 'Geannuleerd' selecteren.
De status van een bestelling updaten
Verandert de status van een bestelling? Dan kun je de bestelling updaten. Dit doe je als volgt:
- Klik vanuit het besteloverzicht op de bestelling.
- Gebruik het menu rechtsboven om de nieuwe status in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat de bestelling is betaald, afgeleverd of geannuleerd.
Verzendgegevens bewerken
Heeft een van jouw klanten foutieve adresgegevens opgegeven bij de bestelling? Dan kun je dit herstellen via het besteloverzicht:
- Klik vanuit het besteloverzicht op de betreffende bestelling.
- Kies bij 'Verzendadres' voor 'Aanpassen'.
- Voer de gewenste wijzigingen door.
- Klik op 'Opslaan' om de wijziging te bewaren.
Bestelbevestiging opnieuw sturen
Heeft jouw klant de bestelbevestiging niet ontvangen? Dan kun je deze opnieuw versturen vanuit de bestelling:
- Klik vanuit het besteloverzicht op de betreffende bestelling.
- Scrol naar 'Geschiedenis'.
- Kies bij de bestellingsbevestiging voor 'E-mail opnieuw verzenden'.
- Bevestig je keuze door nogmaals op 'E-mail opnieuw verzenden' te klikken.
Notities toevoegen aan een bestelling
Wanneer je met een klant contact hebt gehad over de bestelling, kun je de gemaakte afspraken in het besteloverzicht noteren:
- Klik vanuit het besteloverzicht op de betreffende bestelling.
- Scrol naar 'Geschiedenis'.
- Voer een notitie in en klik op 'Notitie toevoegen'.
- Jouw notitie verschijnt nu, inclusief datum, onder 'Geschiedenis'. Zo kun je eenvoudig terugzoeken wat er eerder met een bestelling is gebeurd of welke afspraken er zijn gemaakt met de klant.
Bestelling terugbetalen
Bij een (gedeeltelijke) annulering kun je de klant terugbetalen. Ook dit doe je via het besteloverzicht:
- Klik vanuit het besteloverzicht op de betreffende bestelling.
- Kies via 'Meer acties' (rechtsboven) voor 'Betaal terug'.
- Geef aan welk bedrag je wilt terugbetalen.
- Geef aan of je de klant een bevestiging wilt mailen, of je de producten wilt terugplaatsen in de voorraad en of je een cadeaubon hebt aangemaakt voor een tegoed.
- Klik op 'Betaal terug'.
- Is de bestelling betaald via Stripe of PayPal? Dan wordt het bedrag automatisch terugbetaald. Voor andere betaalmethoden moet je de de terugbetaling handmatig regelen.
Bestelling archiveren
Is de bestelling succesvol afgerond? Dan kun je deze archiveren, zodat in 'Huidige bestellingen' alleen actieve bestellingen getoond worden. Je doet dit als volgt:
- Open het besteloverzicht.
- Plaats een vinkje voor de bestelling die je wilt archiveren.
- Klik via het menu rechtsboven op 'Archiveren'.
Gearchiveerde bestellingen vind je terug door in het linkermenu te kiezen voor 'Bestellingen' en daarna 'Gearchiveerd'.