Het kan gebeuren dat je Unmanaged VPS niet meer bereikbaar is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Op deze pagina bespreken wij de meest voorkomende problemen en welke stappen je kunt doorlopen om dit probleem te troubleshooten.
Ping
- Controleer in de terminal met behulp van het commando 'ping' of jouw server bereikbaar is. Hiervoor kun je onderstaand commando gebruiken:
ping (ip-adres)
- Krijg je een reactie? Dan zie je de volgende (soortgelijke) regels verschijnen:
64 bytes from 1.2.3.4: icmp_seq=19 ttl=64 time=0.030 ms
- Krijg je geen reactie? Volg dan de stappen in de volgende alinea.
Storing controleren
Controleer op onze statuspagina of er een algemene storing is.
VPS controleren in Mijn Hostnet
Zijn er geen storingen? Controleer dan via Mijn Hostnet of jouw VPS aanstaat:
- Log in op Mijn Hostnet.
- Klik op de VPS-dienst.
- Check of jouw VPS aan staat en of je de server kunt herstarten.
Console
In Mijn Hostnet kun je een SSH-verbinding maken via de console. Op deze manier kun je de instellingen van de VPS controleren zonder dat hiervoor poort 22 open hoeft te staan. De console vind je als volgt:
- Log in op Mijn Hostnet.
- Ga naar 'Diensten'.
- Klik bij je VPS op het menu met de 3 puntjes.
- Kies voor 'Console'.
Poorten
Op CentOS 7 zijn de standaardpoorten niet automatisch geopend. Je leest in onze handleiding hoe je de poorten van jouw VPS kunt openzetten. Voor webverkeer gebruik je poort 80 of 443 (SSL).
Plesk
Staan de juiste poorten open en maak je gebruik van Plesk, maar doet de website het niet? Log in op het Plesk Control Panel om de status van de domeinnaam of de subscription te controleren. Als de status actief is, dan ligt het probleem bij de website zelf. Bekijk in dat geval de error-logs van jouw website om het probleem te achterhalen.
Een veelvoorkomende status is 'opgeschort'. Meestal is dit het gevolg van overuse op het vastgestelde limiet. Wanneer je naar de website gaat, krijg je in dat geval een http-statuscode '503' te zien.
Verzoek indienen
Heb je bovenstaande stappen doorlopen maar blijkt daar niet de oorzaak te liggen? Dien dan een Verzoek in via Mijn Hostnet.