Toegang tot het Plesk Control Panel is noodzakelijk om websites te beheren, applicaties te installeren of e-mailadressen onder jouw domeinen te beheren. Om anderen toegang te verlenen tot het Plesk Control Panel, maak je een nieuw gebruikersaccount aan.
Gebruiker aanmaken
- Log via https://jouwdomeinnaam.tld:8443 in als beheerder op jouw VPS.
- Klik in de menubalk op 'Gebruikers'.
- Selecteer 'Gebruikersaccount Aanmaken'.
- Selecteer de gewenste 'Gebruikersrol'. Plesk biedt vier rollen aan. Mocht je zelf gebruikersrollen aangemaakt hebben, dan zullen die hier ook zichtbaar zijn:
- Beheerder: Gebruikers met deze rol hebben volledige toegang tot het Plesk Control Panel en de servermanagementfuncties.
- WebMaster: Deze gebruikers kunnen de meeste aspecten beheren voor de subscriptions waaraan zij zijn toegewezen. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het aanmaken van nieuwe websites en het configureren van DNS, mail en ftp-diensten. Zij kunnen echter geen nieuwe gebruikers aanmaken of beheren.
- Application User: Een application User kan enkel door de administrator geselecteerde taken of diensten beheren. Een voorbeeld hiervan is het configureren van het spamfilter voor een bepaalde subscription.
- Accountant: De accountant is de meest gelimiteerde rol binnen Plesk. Deze gebruikers kunnen enkel de details zien van de subscriptions waartoe zij toegang hebben, zoals de resources die gebruikt zijn en de huidige hostingopties. Zij kunnen echter geen instellingen aanpassen.
- In het veld 'Toegang tot abonnementen' selecteer je het primaire domein waar de gebruiker toegang voor nodig heeft.
- Klik op 'OK' om de gebruiker aan te maken.