Wanneer jouw e-mail niet afgeleverd kan worden bij de ontvanger, ontvang je een bouncebericht in je mailbox. In dit bouncebericht staat waarom de mail niet afgeleverd kan worden. Bekijk in deze handleiding ons overzicht van veelvoorkomende bounceberichten. Per bouncebericht lees je wat de oorzaak is en hoe je het probleem kunt oplossen.
Veelvoorkomende bounceberichten
Account locked
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-ADRES] said: 550
Your account has been locked. Please contact your administrator. (in reply
to end of DATA command)
Oorzaak
Wanneer je deze bouncemelding ontvangt, is jouw e-mailadres geblokkeerd door ons spamfilter. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn:
- Het wachtwoord van je e-mailadres is achterhaald door kwaadwillenden, die vervolgens jouw e-mailadres gebruiken om spam mee te versturen.
- Er wordt misbruik gemaakt van een onbeveiligd formulier op je website door er spam mee te versturen.
- Een link die vermeld staat in jouw e-mail, staat op een blacklist.
- De inhoud van je e-mail lijkt op spam.
- De e-mail die je verstuurt, bevat verdachte bestanden in de bijlage.
Oplossing
Mogelijk heb je al een bericht ontvangen van ons met daarin de reden dat jouw e-mailadres geblokkeerd is. In ons bericht staat wat je kunt doen om de blokkade te verhelpen en wanneer wij je e-mailadres weer vrij kunnen geven.
Heb je nog geen bericht van ons ontvangen?
Neem dan contact op met de Klantenservice voor meer informatie.
Bad header count
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-adres] said: 550
Messages should have one From header, not 2. (in reply to end of DATA
command)
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-adres] said: 550
Messages should have one or no To headers, not 3. (in reply to end of DATA
command)
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-adres] said: 550
Messages should have one Subject headers, not 2. (in reply to end of DATA
command)
Oorzaak
De e-mail die je verstuurt, heeft een onjuist aantal headers. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de ‘Van/From’-headers, ‘Naar/To-headers’ of ‘Onderwerp/Subject’-headers. Deze headers geven noodzakelijke informatie over de e-mail. Omdat de headers onjuist zijn, wordt de e-mail niet geaccepteerd door het spamfilter.
Oplossing
Controleer de instellingen van je mailprogramma('s), zodat het juiste aantal headers wordt meegestuurd. Ontvang je nog een bounce, met het bericht ‘Your account has been locked. Please contact your administrator’? Neem dan contact met ons op zodat we je e-mailadres weer kunnen vrijgeven.
Date header far in the past/future
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-ADRES] said: 550 Date
header far in the past/future. (in reply to end of DATA command)
Oorzaak
De datum van het bericht dat je probeert te verzenden, ligt te ver in het verleden of in de toekomst. Dit kan voorkomen bij berichten die ingepland zijn om te versturen, of bij computers waarop de datum verkeerd ingesteld staat.
Oplossing
Controleer de instellingen van je computer en e-mailprogramma.
DMARC policy
550-5.7.26 Unauthenticated email from <info@jouwdomeinnaam.nl> is not accepted due to domain's DMARC policy
Oorzaak
Je e-mail kan niet verstuurd worden vanwege je DMARC-instellingen. DMARC is een e-mailvalidatiesysteem dat gebruikmaakt van de verificatiemethoden SPF en DKIM. Is je uitgaande mailserver niet via een SPF-record in je DNS opgenomen, of geeft de uitgaande mailserver een DKIM-sleutel mee die niet in het DNS staat aangegeven? Dan heeft de mailserver geen toestemming om te mailen namens je domeinnaam.
Oplossing
Controleer of je de juiste mailserver gebruikt om e-mails te verzenden. Gebruik je sinds kort een nieuwe e-maildienst, bijvoorbeeld om nieuwsbrieven of facturen mee te versturen? Zorg dan dat deze dienst correct is opgenomen in je DNS. De partij bij wie je de e-maildienst afneemt, heeft hier meestal een handleiding voor.
Let op: Je kunt maar 1 SPF-record gebruiken per domeinnaam. Mogelijk moet je dus jouw bestaande SPF-record aanpassen.
Voorbeeld
v=spf1 a mx a:mail.jouwdomeinnaam.nl ~all
Staat in jouw DNS het bovenstaande SPF-record, en wil je hieraan het IP-adres 12.34.56.78 en het SPF-record van Hostnet ('v=spf1 include:_spf.hostnet.nl -all') toevoegen?
Je nieuwe SPF-record wordt dan:
v=spf1 a mx a:mail.jouwdomeinnaam.nl ip4:12.34.56.78 include:_spf.hostnet.nl ~all
Kom je er niet uit?
Meer tips lees je in onze handleiding over SPF. Of neem contact op met onze Klantenservice, dan helpen wij je om het DNS in te stellen.
High probability of spam
The mail system info@jouwdomeinnaam.nl: host mailfilter.hostnet.nl[IP-ADRES] said: 550
High probability of spam (in reply to end of DATA command)
Oorzaak
Het spamfilter heeft jouw bericht aangemerkt als spam. Dit kan meerdere redenen hebben, zoals het noemen van bepaalde woorden in de onderwerpregel of het gebruiken van een afwijkende opmaak.
Oplossing
Bekijk onze handleiding Voorkom dat e-mails als spam worden gemarkeerd en pas vervolgens je bericht aan.
Mail forwarding loop
The mail system <info@jouwdomeinnaam.nl>: mail forwarding loop for info@jouwdomeinnaam.nl
Oorzaak
Er staat een doorstuurdienst ingesteld die naar hetzelfde e-mailadres verwijst. Bijvoorbeeld: info@jouwdomeinnaamA.nl stuurt alle binnenkomende e-mails door naar info@jouwdomeinnaamB.nl, die weer e-mails doorstuurt naar info@jouwdomeinnaamA.nl. Hierdoor blijven de e-mails doorgestuurd worden en worden ze niet afgeleverd.
Oplossing
Controleer de doorstuurdienst van je e-mailadres. Je hebt de doorstuurdienst eerder ingesteld in Mijn Hostnet, Hostnet Webmail of je e-mailprogramma.
Message delayed
Warning: message [MESSAGE-ID] delayed 24 hours
This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its recipients after more than 24 hours on the queue on jaime.hostnet.nl.
Oorzaak
Het bericht dat je probeert te verzenden, kan nog niet afgeleverd worden. In de komende tijd (maximaal 72 uur) probeert de mailserver het bericht alsnog af te leveren. Daardoor ontvang je deze melding mogelijk meerdere keren.
Oplossing
Wacht af of het bericht alsnog bezorgd kan worden. Lukt dit de mailserver niet? Dan ontvang je 72 uur na de eerste poging een melding dat het definitief niet gelukt is. Hierbij wordt ook een reden genoemd. Neem voor meer informatie contact op met onze Klantenservice.
Message rejected due to user rules
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl [IP-ADRES] said: 550 Message rejected due to user rules.
Oorzaak
De e-mail die je verstuurt, bevat als weergavenaam (display name) 'Hostnet'. Dit is niet toegestaan op ons platform, omdat je hiermee de schijn wekt dat je namens Hostnet mailt.
Oplossing
Controleer de instellingen in je e-mailprogramma en zorg ervoor dat je weergavenaam geen 'Hostnet' bevat.
Security risk to the sender and Gmail users
550-5.7.2 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message, DKIM checks did not pass and SPF check for jouwdomeinnaam.nl did not pass with ip: [IP-adres].
Oorzaak
Je probeert een e-mail te versturen naar een Gmail-adres, maar hebt geen SPF- of DKIM-beveiliging ingesteld voor je domeinnaam. Het mailfilter van Gmail ziet dit als een beveiligingsrisico en levert daarom jouw bericht niet af in de inbox van de ontvanger. Dit gebeurt meestal wanneer je via Hostnet probeert te mailen, maar externe nameservers gebruikt.
Oplossing
Stel eerst SPF- of DKIM-beveiliging in voor je domeinnaam. Verstuur de e-mail daarna opnieuw.
-
SPF-beveiliging instellen
Je schakelt SPF in door het SPF-record van Hostnet in te stellen in het DNS van je domeinnaam. Gebruik je externe nameservers? Dan stel je het SPF-record in bij de partij die jouw nameservers beheert. Als je onze nameservers gebruikt, stel je het record in via de DNS-instellingen in Mijn Hostnet. -
DKIM-records instellen
Wij activeren DKIM automatisch voor je. Gebruik je echter externe nameservers of heb je het DKIM-record per ongeluk uit je DNS verwijderd? Dan is het nodig DKIM-verificatie (opnieuw) in te stellen via je DNS. Bekijk in onze handleiding DKIM gebruiken hoe je jouw DKIM-records opzoekt via Mijn Hostnet.
Kom je er niet uit? Neem contact met ons op, dan helpen wij je verder.
Sender address rejected
553 - 553 5.7.1 <info@jouwdomeinnaamA.nl>: Sender address rejected: not owned by user info@jouwdomeinnaamB.nl
Oorzaak
Je mailt namens een ander e-mailadres dan het e-mailadres waarmee je op onze uitgaande (SMTP-)server inlogt. Bijvoorbeeld: je probeert via je e-mailprogramma te mailen vanuit info@jouwdomeinnaamA.nl. De ingestelde SMTP-server waarmee het programma de mail probeert te verzenden, is echter geauthenticeerd met info@jouwdomeinnaamB.nl.
Oplossing
Controleer de instellingen van je e-mailprogramma en zorg dat je op de uitgaande server inlogt met het e-mailadres waarmee je de e-mail wilt versturen.
SpamRL-blacklist
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-adres] said:
550 A URL in this email (verdachte-url.nl) is listed on https://spamrl.com/.
Please resolve and retry (in reply to end of DATA command)
Oorzaak
De e-mail die je verstuurt, vermeldt een url die op de blacklist (zwarte lijst) staat van ons spamfilter.
Oplossing
Verstuur de betreffende url niet meer via e-mail. Mocht de url legitiem zijn, dan kan de domeinhouder via https://spamrl.com een aanvraag doen om de url van de lijst te verwijderen. Wordt de url inderdaad verwijderd van de blacklist? Dan kun je deze url weer vermelden in je e-mails.
Ontvang je aanvullend een bounce met het bericht ‘Your account has been locked. Please contact your administrator’? Neem dan contact met ons op zodat we je e-mailadres weer kunnen vrijgeven.
SPF-record
<info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-ADRES] said: 550
[IP-ADRES] is not allowed to send mail from domein.nl. Please see
the SPF record, with scope mfrom, identity info@jouwdomeinnaam.nl, and ip
[IP-ADRES] (in reply to end of DATA command)
Oorzaak
De uitgaande mailserver (en het bijbehorende IP-adres) heeft volgens het SPF-record in jouw DNS geen toestemming om e-mails te verzenden namens je domeinnaam.
Oplossing
Gebruik je sinds kort een nieuwe e-maildienst, bijvoorbeeld om nieuwsbrieven of facturen mee te versturen? Zorg dan dat deze dienst correct is opgenomen in je DNS. De partij bij wie je de e-maildienst afneemt, heeft hier meestal een handleiding voor.
Let op: Je kunt maar 1 SPF-record gebruiken per domeinnaam. Mogelijk moet je dus jouw bestaande SPF-record aanpassen.
Voorbeeld
v=spf1 a mx a:mail.jouwdomeinnaam.nl ~all
Staat in jouw DNS het bovenstaande SPF-record, en wil je hieraan het IP-adres 12.34.56.78 en het SPF-record van Hostnet ('v=spf1 include:_spf.hostnet.nl -all') toevoegen?
Je nieuwe SPF-record wordt dan:
v=spf1 a mx a:mail.jouwdomeinnaam.nl ip4:12.34.56.78 include:_spf.hostnet.nl ~all
Kom je er niet uit?
Meer tips lees je in onze handleiding over SPF. Of neem contact op met onze Klantenservice, dan helpen wij je om het DNS in te stellen.
Too many MIME parts
The mail system <info@jouwdomeinnaam.nl>: host mailfilter.hostnet.nl[IP-ADRES] said: 550 Too many
MIME parts: 184 > 100 (in reply to end of DATA command)
Oorzaak
De e-mail die je verzendt, bevat te veel afbeeldingen of bijlagen. Dit probleem komt vooral voor bij langere mail-conversaties (er gaan meerdere berichten heen en weer), waarbij de gehele conversatie bij iedere mail wordt meegestuurd.
Oplossing
Verminder het aantal afbeeldingen of bijlagen, of zorg ervoor dat je niet de gehele conversatie meestuurt wanneer je reageert op een bericht.
Unroutable address
A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:
info@jouwdomeinnaam.nl
Unrouteable address
Oorzaak
Het e-mailadres waarnaar je probeert te mailen, is onbereikbaar. Dit kan veroorzaakt worden netwerkproblemen bij Hostnet of de ontvangende partij. Speelt het probleem enkel bij een specifieke domeinnaam en kun je wel naar andere e-mailadressen mailen? Dan ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk bij de ontvangende partij. Ontvang je bij elk e-mailadres deze melding? Dan is er waarschijnlijk een probleem bij Hostnet.
Oplossing
Ligt de oorzaak bij de ontvangende partij? Dan kun je enkel wachten tot de problemen daar verholpen zijn. Ontvang je dit bouncebericht bij alle e-mailadressen? Bekijk status.hostnet.nl voor actuele storingsmeldingen of neem contact op met de Klantenservice.
Heb je een ander bouncebericht ontvangen of kom je er niet uit?
Dien dan een ticket in via Mijn Hostnet. Vergeet niet het bouncebericht, inclusief de volledige headers, mee te sturen. Zonder bouncebericht is het voor ons namelijk lastig de oorzaak van het niet afleveren van je bericht te achterhalen.
Heb je geen bouncebericht ontvangen?
Dan is de mail afgeleverd of is deze is nog onderweg. Controleer goed of het bericht niet in de spamfolder is afgeleverd.