Wanneer je geen e-mail kunt versturen via je e-mailprogramma, raden we je aan de zaken uit dit artikel na te lopen.
Internetverbinding
Controleer of je internetverbinding goed werkt. Als je problemen hebt met je internetverbinding, kun je geen (goede) verbinding maken met de versturende mailserver om de e-mail te verzenden. Neem in dat geval contact op met je internetprovider.
Webmail
Controleer of je wel e-mail kunt verzenden via de Webmail. Voor het inloggen op de Webmail gebruik je dezelfde gegevens als voor het inloggen op jouw e-mailprogramma. Kun je niet inloggen? Volg dan de stappen uit onze handleiding Waarom kan ik niet inloggen op de Webmail?.
E-mailinstellingen
Als je wel kunt mailen via de Webmail maar niet via je e-mailprogramma, dan betekent dit dat het mailen wel werkt. Het probleem zit hem dan in de verbinding vanaf je e-mailprogramma. Het is dan verstandig om te controleren of je de juiste e-mailinstellingen gebruikt in je e-mailprogramma. De juiste instellingen zijn:
- (Inkomende) IMAP-server: imap.hostnet.nl
- (Uitgaande) SMTP-server: smtp.hostnet.nl
- Gebruikersnaam: jouw volledige e-mailadres (bijvoorbeeld info@jouwdomeinnaam.nl)
- Wachtwoord: het bijbehorende e-mailwachtwoord
Onderhoud of storing
Zijn alle bovenstaande zaken in orde, maar wordt je e-mail toch niet verzonden? Bekijk dan op onze statuspagina of er onderhoud plaatsvindt of dat er een storing is.