Het kan voorkomen dat je e-mailberichten van jezelf ontvangt die niet door jou zijn verzonden. Het e-mailprotocol staat toe dat iedereen een e-mailbericht kan verzenden met een afzender naar keuze. Hierdoor kunnen kwaadwillenden spam versturen vanuit jouw e-mailadres. De afzender heeft in dat geval geen toegang tot jouw e-mailbox, maar heeft wel de mogelijkheid e-mails uit jouw naam te versturen. Om dit te voorkomen, zijn er verschillende veiligheidsprotocollen ontwikkeld.
Sender Policy Framework
Een eenvoudig en effectief protocol is het Sender Policy Framework (SPF). Je beheert jouw SPF-instellingen via het DNS van je domeinnaam. Met behulp van een SPF-record geef je aan welke servers namens jouw domeinnaam e-mails mogen versturen en wat er gebeurt met e-mails die worden verstuurd vanaf andere servers.
Hostnet stelt jouw SPF-record standaard in met '-all'. Dit betekent dat een e-mail die verstuurd wordt zonder toestemming van het SPF-record, automatisch wordt afgewezen.
Jouw SPF-record wijzigen
Mogelijk wil je dat bepaalde mailservers wél kunnen mailen namens jouw domeinnaam. Volg dan onderstaande instructies:
- Gebruik je een externe maildienst (bijvoorbeeld een administratie- of e-mailmarketingprogramma)? Voeg dan in jouw SPF-record het IP-adres van de bijbehorende mailserver toe.
- Wil je alle mailservers toestaan om mail te versturen namens jouw domeinnaam? Verwijder dan '-all' uit de inhoud van het SPF-record.
In onze handleiding Aan de slag met SPF (Sender Policy Framework) lees je meer over bovenstaande wijzigingen.
SPF-record wijzigen via Mijn Hostnet
Wordt jouw DNS door Hostnet beheerd? Dan kun je zelf het SPF-record aanmaken of aanpassen. Bekijk de handleiding DNS wijzigen voor instructies.
DKIM
DKIM is een verificatiemethode waarmee mailservers nagaan of mail die namens jouw domeinnaam wordt verzonden, echt van jouw domein afkomstig is. Wij activeren daarom standaard DKIM voor jouw domeinnamen. Als je de Hostnet-nameservers gebruikt, zorgen wij ook dat DKIM correct is ingesteld in je DNS.
Gebruik je externe nameservers? Of heb je per ongeluk de DKIM-instellingen verwijderd uit je DNS? Bekijk dan via de handleiding DKIM gebruiken hoe je jouw benodigde DKIM-records opzoekt in Mijn Hostnet.