Wanneer je een e-mail verwacht maar je deze niet ontvangt, kun je een aantal zaken controleren:
Bounce
Controleer of de verzender een bouncebericht ontvangt na het versturen van de mail. In dit bouncebericht staat waarom de mail niet afgeleverd kan worden. Veelvoorkomende oorzaken zijn:
- Het ontvangende adres bestaat niet.
- De mail wordt gemarkeerd als spam.
- De ontvangende server is (tijdelijk) niet bereikbaar.
- Je e-mailadres of een verwijzing in de tekst is opgenomen op een blacklist.
Is de oorzaak onduidelijk? Dien dan een ticket in via Mijn Hostnet. Vergeet niet het bouncebericht, inclusief de volledige headers, mee te sturen. Zonder bouncebericht is het voor ons namelijk lastig de oorzaak van het niet afleveren van je bericht te achterhalen.
Internetverbinding
Controleer of je internetverbinding goed werkt. Als je problemen hebt met je internetverbinding, kun je geen (goede) verbinding maken met onze server om de e-mail op te halen. Neem in dat geval contact op met je internetprovider.
Webmail
Controleer of je wel e-mail kunt ontvangen via de Webmail. Voor het inloggen op de Webmail gebruik je dezelfde gegevens als voor e-mailen via een e-mailprogramma. Kun je niet inloggen? Volg dan de stappen uit onze handleiding Waarom kan ik niet inloggen op de Webmail?.
Instellingen
Komt de mail wel aan in de Webmail, maar niet in je e-mailprogramma? Dan gaat er iets mis in de verbinding vanuit het e-mailprogramma naar onze servers. Het is dan verstandig de e-mailinstellingen binnen je e-mailprogramma te controleren. De juiste instellingen zijn:
- (Inkomende) IMAP-server: imap.hostnet.nl
- (Uitgaande) SMTP-server: smtp.hostnet.nl
- Gebruikersnaam: jouw volledige e-mailadres (bijvoorbeeld info@jouwdomeinnaam.nl)
- Wachtwoord: het bijbehorende e-mailwachtwoord
Onderhoud of storing
Zijn alle bovenstaande zaken in orde, maar ontvang je toch geen mail? Bekijk dan via onze statuspagina of er onderhoud plaatsvindt of dat er een storing is.