Marketgoo is een krachtige SEO-tool waarmee je jouw website hoger laat scoren in zoekmachines zoals Google. In deze handleiding lees je meer over de mogelijkheden in Marketgoo, zodat je daarna aan de slag kunt met het verbeteren van jouw SEO-score.
Na het lezen van deze handleiding weet je meer over de onderdelen:
1. Inloggen op Marketgoo
- Log in op Mijn Hostnet.
- Ga naar ‘Diensten’.
- Kies voor jouw domeinnaam.
- Klik op ‘Marketgoo’.
Je bent nu ingelogd op het dashboard van Marketgoo.
2. SEO-plan
Op de pagina 'SEO-plan' vind je een overzicht met je belangrijkste resultaten en instellingen.
Maandelijks rapport en SEO-score
Bovenaan de pagina kun je een maandelijks rapport in pdf-formaat downloaden. Hierin staan jouw SEO-prestaties, die je eenvoudig kunt delen met anderen. Ook kun je de SEO-score van je website bekijken. Door te klikken op 'Over deze score' en vervolgens op 'Nu opnieuw berekenen' kun je een nieuwe scan uitvoeren. Zo zijn alle gegevens van Marketgoo weer up-to-date.
Sitetaken
Bij 'Sitetaken' krijg je inzicht in wat je kunt verbeteren aan de inhoud op je website en of deze gebruiksvriendelijk is voor bezoekers. Marketgoo kijkt bijvoorbeeld wanneer je voor het laatst de inhoud hebt geüpdatet. Maar ook of er dubbele inhoud aanwezig is en of de titels van de pagina’s kloppen.
Optimaliseer uw pagina's
Bij dit onderdeel zie je een SEO-score per webpagina. Ook geeft Marketgoo tips om je pagina's te verbeteren. Bijvoorbeeld door een zoekwoord te kiezen of een metabeschrijving toe te voegen aan de pagina.
Uw getraceerde trefwoorden
Je kiest zelf welke trefwoorden (zoekwoorden) voor jou belangrijk zijn. Marketgoo helpt je om relevante zoekwoorden te vinden en houdt voor je bij hoe jouw website scoort op deze zoekwoorden.
Backlinks
Backlinks (links die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen) zijn indicatoren waarmee zoekmachines meten hoe populair jouw website is. Als er bijvoorbeeld een goede handleiding op je website staat, is de kans groot dat andere websites naar jouw handleiding verwijzen. Hierdoor weten zoekmachines dat er kwalitatieve content op jouw website staat en zullen ze hem populairder schatten.
3. Optimaliseren
Bij het onderdeel ‘Optimaliseren’ vind je de webpagina’s die Marketgoo voor jou analyseert. Je kunt zelf zoekwoorden koppelen aan de pagina’s. Vervolgens toont Marketgoo een lijst met soortgelijke zoektermen. Achter elk zoekterm zie je of het eenvoudig of moeilijk is om met deze zoektermen meer websitebezoekers te krijgen.
4. Analyseren
Op de pagina 'Analyseren' vind je een schatting van jouw websiteverkeer. Deze schatting is gebaseerd op een algoritme dat kijkt naar het binnenkomende verkeer via zoekmachines. Ook staat hier wat de globale positie is van jouw website.
Google Analytics
Je kunt Marketgoo koppelen aan Google Analytics. Zo verzamel je nauwkeurigere gegevens van jouw websiteverkeer in Marketgoo. Klik op de knop ‘Nu verbinden met Google Analytics!’ en doorloop de stappen.
Zoekmachine Indexering Status
Bij ‘Zoekmachine Indexering Status’ zie je of Google, Bing en Yahoo! jouw website geïndexeerd hebben en in de zoekresultaten tonen. Heb je een nieuwe website? Dan kan het 8 tot 10 weken duren voordat zoekmachines jouw site goed kunnen vinden.
Keyword Ranking
Ten slotte kun je bij ‘Keyword Ranking’ in de gaten houden hoe jouw website in de afgelopen 15 dagen of 3 maanden heeft gescoord op de door jou gekozen zoektermen. Je kunt jouw score ook vergelijken met concurrenten.
5. Concurrentie
Bij het onderdeel ‘Concurrentie’ kun je concurrenten toevoegen en jezelf met hen vergelijken. Je kunt vergelijken op basis van backlinks en op basis van zoekwoorden. Op deze manier weet je waar de sterke én zwakke punten van jouw concurrenten liggen en wat je kunt doen om je eigen prestaties te verbeteren. Meer informatie lees je in onze handleiding Concurrenten toevoegen in Marketgoo.
6. Instellingen
Bij het laatste onderdeel ‘Instellingen’ beheer je eenvoudig jouw bedrijfsprofiel, zoekwoorden, e-mailmeldingen en de verbinding met Google Analytics.
Bedrijfsprofiel
Onder ‘Bedrijfsprofiel’ kun je bedrijfsgegevens invoeren. Zoals de naam van de website, het land waarin jouw doelgroep zich bevindt en het doel van de website.
Getraceerde trefwoorden
Bij ‘Getraceerde trefwoorden’ voeg je nieuwe zoekwoorden toe voor jouw website. Hierdoor krijg je inzicht in hoe jouw website scoort op deze zoektermen. In de handleiding Zoekwoorden toevoegen in Marketgoo lees je hier meer over.
E-mailmeldingen
Onder ‘E-mailmeldingen’ voer je de naam en het e-mailadres in van de persoon die de SEO van jouw website beheert. Zo is hij of zij direct op de hoogte bij storingen en/of de maandelijkse update.
Verbindingen
Ten slotte kun je bij de kop ‘Verbindingen’ de verbinding met Google Analytics beheren.
Veel succes met Marketgoo!