Is er een fout op jouw WordPress-site? Dan is het verstandig om te kijken of er een melding verschijnt in het error-log. Dit kan je waardevol inzicht geven in de oorzaak van de fout. In deze handleiding vind je uitleg over het openen van het error-log en het lezen van de logs. Ook vind je een overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen en hun betekenis.
Het error-log openen
Je kunt het error-log inzien via Mijn Hostnet:
- Log in op Mijn Hostnet.
- Klik op 'Diensten' en ga naar jouw webhosting- of WordPress-pakket.
- Kies onder de tab 'Webhosting' voor 'File Manager'.
- Ga naar 'Logs'.
- Open het 'error_log'-bestand of download dit bestand naar jouw pc.
Het error-log lezen
Elke foutmelding in het error-log bestaat uit verschillende onderdelen. In de onderstaande tabel zie je een voorbeeld van een foutmelding, met de betekenis per log-onderdeel.
Log-onderdeel | Betekenis |
[Mon Jun 07 14:27:36.159005 2021] | Datum en tijdstip van de log |
[fcgid:warn] | Dit vertelt iets over waar de fout heeft plaatsgevonden (in dit geval fcgid) en de 'LogLevel directive'. Deze wordt standaard getoond als waarschuwing (warn). |
[pid 10146:tid 140294336808704] | Het proces-ID en de thread-ID |
[client 105.233.93.134:56292] | Het IP-adres van de bezoeker die de foutmelding ontving |
mod_fcgid: read data timeout in 45 seconds | De daadwerkelijke foutmelding |
referer: https://google.nl | De pagina die de bezoeker heeft bezocht vóór de ontvangst van de foutmelding |
Veelvoorkomende foutmeldingen
Foutmeldingen in de error-logs zijn vaak uniek en sluiten aan op een bepaalde handeling vanuit de website. Toch zijn er ook foutmeldingen die regelmatiger voorkomen. Hieronder vind je enkele voorbeelden van veelvoorkomende foutmeldingen die je kunt tegenkomen in het error-log.
PHP fatal error
[Sun Jun 13 13:26:07.561678 2021] [fcgid:warn] [pid 3132:tid 140139088062208] [client 141.101.98.167:56988] mod_fcgid: stderr: PHP Fatal error: Uncaught Error: Class 'WP_Post_Type' not found in /var/www/vhosts/domeinnaam.ext/webspace/httpdocs/domeinnaam.ext-wordpress/wp-includes/post.php:1464, referer: https://domeinnaam.ext/
PHP fatal errors zijn de meest voorkomende oorzaken van een kapotte WordPress-site. PHP-foutmeldingen vinden (net als waarschuwingen vanuit PHP zelf) altijd plaats in een component van je website. Bijvoorbeeld een plugin, thema of de WordPress-core-bestanden.
Voorbeeld van een PHP fatal error in een plugin:
[Sun Jul 23 17:56:37.589878 2023] [proxy_fcgi:error] [pid 2252726:tid 140682081543936] [client 188.166.239.122:0] AH01071: Got error 'PHP message: PHP Fatal error: Uncaught Error: Class ‘DataStore’ not found in /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-content/plugins/woocommerce/packages/woocommerce-admin/src/Notes/Note.php:15 Stack trace: #0 /home4/cominpod/public_html/wp-content/plugins/woocommerce/vendor/jetpack-autoloader/class-php-autoloader.php(87): require() #1 [internal function]:
Voorbeeld van een PHP Fatal error in een thema:
[Sun Jul 23 17:56:37.589878 2023] [proxy_fcgi:error] [pid 2252726:tid 140682081543936] [client 188.166.239.122:0] AH01071: Got error 'PHP message: PHP Fatal error: Uncaught Error: Call to a member function get_cart_contents_count() on null in /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-content/themes/supplero/inc/woocommerce/woocommerce-template-functions.php:73\nStack trace:\n#0 /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-content/themes/supplero/inc/woocommerce/woocommerce-template-functions.php(117)
Voorbeeld van een PHP Fatal error in de WordPress-core-bestanden:
[Sun Jun 13 13:26:07.561678 2021] [fcgid:warn] [pid 3132:tid 140139088062208] [client 141.101.98.167:56988] mod_voorbeeld.nl/httpdocs/wp-includes/l10n.php:137Stack trace:#0 /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-includes/l10n.php(828): determine_locale()#1 /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-includes/class-wp-fatal-error-handler.php(46): load_default_textdomain()#2 [internal function]: WP_Fatal_Error_Handler->handle()#3 {main}thrown in /var/www/vhosts/voorbeeld.nl/httpdocs/wp-includes/l10n.php on line 137
Oplossing:
- Zie je in het error-log dat de fout optreedt in een plugin? Dan kun je alle WordPress-plugins uitschakelen. Vervolgens kun je de betreffende plugin updaten of opnieuw installeren. Blijft het probleem met de plugin zich voordoen? Dan raden wij aan de plugin te verwijderen.
- Treedt de fout op in een thema? Dan kun je het standaard WordPress-thema selecteren, zelfs wanneer je geen toegang meer hebt tot de WordPress-adminpagina. Na het instellen van het standaard thema kun je het conflicterende thema updaten of opnieuw installeren.
- Gaat het om een fout in de WordPress-core-bestanden? Dan kun je WordPress handmatig updaten om zo de corrupte bestanden te overschrijven met de standaard WordPress-core-bestanden.
- Is de fout niet duidelijk? Ook dan kan het uitschakelen van alle plugins en het selecteren van een standaard thema de oplossing zijn.
Error reading data from FastCGI server | End of script output before headers
[Sun Jun 13 11:51:41.239746 2021] [fcgid:warn] [pid 8943:tid 140138944362240] (104)Connection reset by peer: [client 172.68.186.115:56506] mod_fcgid: error reading data from FastCGI server[Sun Jun 13 11:51:41.239800 2021] [core:error] [pid 8943:tid 140138944362240] [client 172.68.186.115:56506] End of script output before headers: index.php
Betekenis:
Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het terugkoppelen van de data door de FastCGI-server naar de webserver. Dit geeft meestal aan dat het PHP-script een time-out heeft voordat het een antwoord kan sturen naar de server.
Oplossing:
Op jouw webhostingpakket kun je de 'max_execution_time' verhogen via een .user.ini-bestand. Houd er rekening mee dat 120 seconden de maximale uitvoeringstijd is op ons platform.
Read data time-out in 120 seconds | End of script output before headers
[Mon Jun 07 14:27:36.159005 2021] [fcgid:warn] [pid 10146:tid 140294336808704] [client 105.233.93.134:56292] mod_fcgid: read data timeout in 120 seconds, referer: https://domeinnaam.ext/
[Mon Jun 07 14:27:36.159114 2021] [core:error] [pid 10146:tid 140294336808704] [client 105.233.93.134:56292] End of script output before headers: index.php, referer: https://domeinnaam.ext/
Betekenis:
Om onze diensten stabiel te houden, hanteren wij vanuit de webserver een limiet op de doorlooptijd van scripts.
Oplossing:
Zowel voor webhostingpakketten als WordPress-pakketten staat de limiet standaard ingesteld op een maximale doorlooptijd van 120 seconden. Dit kan niet gewijzigd worden. Wel kun je jouw gebruikte script optimaliseren. Ook kun je controleren of jouw WordPress-plugin beschikt over geavanceerde instellingen voor het aanpassen van de time-out-limiet.Heb je een Managed VPS? Dien dan een Verzoek in om de doorlooptijd te verhogen.
Mod_hostinglimits: Error on LVE enter
[Tue Jun 08 09:15:51.035421 2021] [hostinglimits:error] [pid 10830:tid 140294175557376] mod_hostinglimits: Error on LVE enter: LVE(10159) HANDLER(fcgid-script) HOSTNAME(domeinnaam.ext) URL(/xmlrpc.php) TID(10844) errno (7) Read more: http://e.cloudlinux.com/MHL-E2BIG min_uid (0)
Betekenis:
Deze foutmelding houdt in dat de website tegen de limieten van het webhostingpakket loopt. De server geeft de website een time-out en de bezoeker ontvangt de melding '508 Resource Limit Reached'. Deze foutmelding kan ook getoond worden bij een script dat vastloopt of een slecht geoptimaliseerde website.
Oplossing:
Kom je deze foutmelding tegen? Controleer dan eerst of je last hebt van een tekort aan schijfruimte. Probeer de schijfruimte op te schonen of neem contact op met de Klantenservice voor een schijfruimte-upgrade. Helpt dit niet? Dan kun je het best je website optimaliseren. Of stap over naar een krachtigere hostingoplossing. Onze Klantenservice kan jou hiermee helpen.
Can't apply process slot for
[Sat Jun 12 05:02:08.147650 2021] [fcgid:warn] [pid 5592:tid 140007917864704] [client 172.70.34.7:50714] mod_fcgid: can't apply process slot for /var/www/cgi-bin/cgi_wrapper/cgi_wrapper
Betekenis:
De webserver doet een poging om een nieuw proces te starten voor de website, maar dit lukt niet vanwege resource-problemen. Er worden te veel processen vanuit de website gestart. Bijvoorbeeld vanwege een script dat vastloopt of een slecht geoptimaliseerde website.
Oplossing:
Kom je deze foutmelding tegen? Controleer dan eerst of je last hebt van een tekort aan schijfruimte. Probeer de schijfruimte op te schonen of neem contact op met de Klantenservice voor een schijfruimte-upgrade. Helpt dit niet? Dan kun je het best je website optimaliseren. Of stap over naar een krachtigere hostingoplossing. Onze Klantenservice kan jou hiermee helpen.
No matching DirectoryIndex
[Mon Jun 14 10:43:18.393301 2021] [autoindex:error] [pid 22015:tid 140418855433984] [client 134.122.56.73:52218] AH01276: Cannot serve directory /var/www/vhosts/domeinnaam.ext/httpdocs/: No matching DirectoryIndex (index.htm,index.php4,index.php,index.shtml,index.html,index.cgi,index.pl,index.xhtml,index.php) found, and server-generated directory index forbidden by
Betekenis:
Deze foutmelding houdt in dat er geen index-bestand voor de website is.
Oplossing:
Maak een index-bestand aan. Welke formaten nodig zijn, lees je in de foutmelding. Voor het bovenstaande voorbeeld zijn deze formaten nodig: index.htm, index.php4, index.php, index.shtml, index.html, index.cgi, index.pl, index.xhtml en index.php.
Extra diagnose
Geeft het error-log te weinig informatie? Dan kun je de 'debug'-modus van WordPress inschakelen:
- Maak verbinding via ftp.
- Open de hoofdmap van jouw website.
- Open het bestand wp-config.php.
- Ga naar de regel met de volgende code:
define( 'WP_DEBUG', false );
- Vervang deze regel met de volgende code:
define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', false );
@ini_set( 'display_errors', 0 );
- Sla het bestand op en upload het bestand naar de server.
Bovenstaande wijziging zorgt ervoor dat de 'debug'-modus wordt geactiveerd. De informatie die uit de 'debug'-modus voortkomt, zal niet op de website worden weergegeven. Deze informatie is terug te vinden in de map 'wp-content', in het bestand 'debug.log'.
Alternatieve oplossing
Heeft het uitschakelen van de plugins en het selecteren van het standaard thema het probleem nog niet verholpen? Dan kun je een eerder gemaakte back-up terugplaatsen door de database te importeren en de bestanden te uploaden.
Heb je geen back-up? Als je pas net bent begonnen met je website, kun je overwegen helemaal opnieuw te beginnen. Wanneer het een automatische installatie betreft, kun je de applicatie eenvoudig de-installeren en herinstalleren vanuit Mijn Hostnet. Wanneer het een handmatige installatie betreft, kun je de database verwijderen onder de kop 'Databases' in Mijn Hostnet en de map '/webspace/httpdocs/domeinnaam.ext/' legen via de ftp-server. Je kunt daarna WordPress weer handmatig herinstalleren.