Wanneer u een website of een winkel hebt en marketinggerelateerde activiteiten wilt uitvoeren, moet u toestemming van uw gebruikers verzamelen voordat u hen materiaal stuurt. De marketingtoestemmingsfunctie in het Website Builder-dashboard maakt dit eenvoudiger.
We raden aan om te beginnen met het opstellen van een privacybeleid om aan je klanten te tonen. Zodra je dit hebt gedaan, kun je deze toevoegen in het contactformulier op je website of bij het afrekenen in je Webshop. Als de klant akkoord gaat met het beleid en toestemming wil geven, kan een vakje aangevinkt worden en wordt deze informatie naar het klantprofiel in de sectie Contacten van je Webshop dashboard gestuurd.
Let op: Hoewel deze functie het mogelijk maakt om toestemming te verzamelen, ben jij uiteindelijk verantwoordelijk voor volledige naleving. We raden daarom aan om jezelf vertrouwd te maken met de regels van de AVG of andere lokale wetten die van toepassing kunnen zijn op jouw bedrijf.
- Stap 1 - Stel je privacybeleid op
- Stap 2 - Schakel het verzamelen van marketingtoestemming in
- Beheer toestemming in het gedeelte Contacten van uw Website Builder-dashboard
Stap 1 - Stel je privacybeleid in
Bij het verzamelen van marketingtoestemming moet je een privacybeleid hebben, waarin klanten kunnen controleren waarvoor ze toestemming geven. Je kunt de selectievakjes voor marketingtoestemming inschakelen zonder een privacybeleid, maar we raden sterk aan om een op te stellen om naleving te garanderen.
- Je kunt je privacybeleid beheren in je Website Builder dashboard. Ga naar Instellingen en dan Privacybeleid.
- Klik opPrivacybeleid toevoegen.
- Schrijf je privacybeleid in het veld. Je kunt er een helemaal zelf schrijven of op de knop Beleid genereren klikken om een standaardset voorwaarden toe te voegen en de bedrijfsgegevens van het template door je eigen gegevens te vervangen.
- Klik op Opslaan en Publiceren als je klaar bent met de tekst.
Wanneer je een privacybeleid hebt, wordt er een link naar het beleid weergegeven naast het selectievakje voor marketingtoestemming in je contactformulier of bij het afrekenen in de Webshop, afhankelijk van waar je toestemming wilt verzamelen. Het kan ook worden toegevoegd aan de footer van de website.
Stap 2 - Schakel het verzamelen van marketingtoestemming in
Je kunt op twee verschillende plekken actieve toestemming verzamelen: via het contactformulier op je website of bij het afrekenen in je Webshop.
Contactformulier
- Selecteer je contactformulier in de Website Builder-editor.
- Klik op Contactformulier bewerken.
- Klik op Marketingtoestemming in het menu dat verschijnt.
- Schuif Selectievakje tonen naar AAN.
- Bewerk de tekst van het selectievakje in het veld onderaan het venster.
- Klik op Opslaan zodra je klaar bent.
Je klanten kunnen nu het vakje voor marketingtoestemming aanvinken wanneer ze het formulier op je website invullen.
Afrekenen in Webshop
- Ga naar het Webshop dashboard.
- Selecteer Instellingen en Algemeen in het menu aan de linkerkant.
- Scroll naar beneden naar Instellingen voor afrekenen en Marketingtoestemming en vink het vakje aan voor Vraag klanten om zich in te schrijven voor marketingcommunicatie.
- Bewerk de tekst van het selectievakje in het veld onderaan de pagina. Je kunt aan de rechterkant van de pagina een voorbeeld zien van hoe het selectievakje tijdens het afrekenen eruit zal zien .
- Klik op Opslaan.
Het selectievakje voor marketingtoestemming is nu zichtbaar voor je klanten wanneer ze afrekenen in de Webshop.
Beheer toestemming in het gedeelte Contacten van uw Website Builder-dashboard
Zodra je klanten toestemming hebben gegeven voor marketingcommunicatie, wordt deze informatie opgeslagen in elk klantprofiel in de sectie Contacten van je Webshop dashboard. Je kunt daar de toestemmingsstatus beheren en overzicht behouden.
Waar kan ik de toestemmingsstatus van de klant zien?
Op de pagina van elke individuele contactpersoon is aan de rechterkant een vak voor marketingtoestemming zichtbaar.
Wanneer een klant toestemming heeft gegeven, wordt de schuifknop op AAN gezet en wordt het vakje gelabeld als ingeschreven. Er wordt ook aangegeven voor welke kanalen de toestemming geldt, zoals e-mail en telefoon.
Als de klant geen toestemming heeft gegeven, staat de schuifknop op UIT en verschijnt in het vakje de tekst uitgeschreven.
De toestemmingsstatus wijzigen
Je kunt de toestemmingsstatus handmatig wijzigen. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn als een klant toestemming heeft gegeven en vervolgens van gedachten verandert en zich wil uitschrijven. Het kan ook zijn dat een klant via de telefoon of persoonlijk toestemming geeft en je vraagt om namens hen in te schrijven.
Als een klant zich heeft aangemeld en zich wil afmelden, kun je ze eenvoudig uitschrijven door de schuifknop op de individuele Contactpagina op UIT te zetten.
Als een klant je vraagt om ze handmatig in te schrijven, zet je de schuifknop op hun pagina op AAN. Wanneer je dit doet, word je gevraagd aan te geven hoe de klant toestemming heeft gegeven (bijvoorbeeld per telefoon, e-mail, enz.) en over welke kanalen de marketingcommunicatie moet gaan.