Heb je last van een tekort aan werkgeheugen op je (Unmanaged of Managed) VPS of Performance Hosting-pakket? Dit kan veel impact hebben op de performance van je website(s). In deze handleiding lees je onze tips om het tekort aan geheugen op te lossen.
Wat is geheugentekort?
Bij een tekort aan werkgeheugen verbruikt jouw server zoveel geheugen, dat de ingestelde limiet van de server bereikt wordt. Dit heeft als gevolg dat websiteprocessen vroegtijdig stoppen. Jouw bezoekers krijgen dan een foutmelding te zien. Bijvoorbeeld een 500-melding ('Internal Server Error') of een 508-melding ('Resource Limit is Reached').
Hoe weet ik of er sprake is van een tekort aan werkgeheugen?
Gebruik je een Managed VPS of Performance Hosting? Dan ontvang je van ons een e-mail zodra er sprake is van een geheugentekort. Als je een Unmanaged VPS hebt, controleer je het beschikbare werkgeheugen als volgt:
- Log via SSH in als rootgebruiker op je server.
- Gebruik het commando 'free -h'. Je ziet nu de volgende informatie:
-
Total: je totale geheugen in GB
-
Used: jouw gebruikte geheugen in GB
-
Free: jouw vrije geheugen in GB of MB
-
Hoe kan ik het tekort aan werkgeheugen oplossen?
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een tekort aan werkgeheugen. Bijvoorbeeld een probleem met je scripts, plugins of website, een te groot aantal bezoekers, veel bezoeken vanaf een specifiek IP-adres of een probleem met een cronjob. Hieronder lees je per oorzaak onze tips.
Probleem met je scripts, plugins of website
Scripts kunnen in een 'loop' terechtkomen en daardoor vastlopen. Daarnaast kunnen inefficiënte scripts problemen opleveren, doordat ze te veel geheugen verbruiken. Ook plugins kunnen veel geheugen gebruiken. Tot slot kan er sprake zijn van een inefficiënte website. Bijvoorbeeld: je website gebruikt geen caching, de afbeeldingen op je site zijn te groot of je cms is niet bijgewerkt.
Oplossing
Bekijk in onze handleiding over het verbeteren van de snelheid van je website hoe je jouw site, cms en plugins kunt optimaliseren. Vaak kun je hierdoor het geheugenverbruik sterk verminderen.
Te groot aantal bezoekers
Heeft jouw site veel media-aandacht gekregen of trekt deze om een andere reden opeens veel meer bezoekers? Dan creëert het bezoekersverkeer extra processen op je server. Deze processen eisen werkgeheugen op. Het is verstandig om je geheugen uit te breiden, zodat je site goed blijft presteren.
Oplossing
- Gebruik je een Unmanaged VPS of Performance Hosting? Dan kun je via Mijn Hostnet je server uitbreiden met extra werkgeheugen of upgraden naar een grotere server. Is de upgrade van jouw keuze niet beschikbaar in Mijn Hostnet? Of wil je even sparren? Neem dan contact op met onze Accountmanagers via 020-7500801 of am@hostnet.nl.
- Gebruik je een Managed VPS? Dan kun je het best contact opnemen met de afdeling Accountmanagement via 020-7500801 of am@hostnet.nl voor een upgrade.
Veel bezoeken van een specifiek IP-adres
Raakt jouw site overbelast door constante bezoeken van een specifiek IP-adres? Ook dat veroorzaakt extra processen en dus extra geheugenverbruik. Om deze processen te stoppen, kun je het betreffende IP-adres blokkeren via je .htaccess-bestand.
Oplossing
Voeg de onderstaande code toe aan je .htaccess-bestand. Vervang daarbij '<ip-adres>' door het betreffende IP-adres.
order allow,deny deny from <ip-adres> allow from all
Probleem met een cronjob
Verkeerd ingestelde cronjobs (periodieke taken) kunnen ongemerkt veel werkgeheugen verbruiken. Daarnaast kan geheugentekort ervoor zorgen dat de cronjob helemaal niet meer wordt uitgevoerd.
Oplossing
- Vermoed je dat een specifieke cronjob (bijvoorbeeld een recent ingestelde cronjob) veel werkgeheugen verbruikt? Schakel deze dan uit of neem de volgende stappen:
- Controleer het script van de cronjob op fouten.
- Verminder de frequentie waarmee de cronjob wordt uitgevoerd.
- Wordt het probleem veroorzaakt door een geautomatiseerde taak binnen jouw WordPress-installatie (ook wel 'WP-cron' genoemd)? Schakel de WP-cron dan uit of vervang deze door een reguliere cronjob.
Upgraden of extra schijfruimte bestellen
Heb je bovenstaande oplossingen uitgevoerd, maar blijf je last houden van een tekort aan werkgeheugen? Dan heb je waarschijnlijk een groter pakket nodig. Als je een Unmanaged VPS gebruikt, kun je zelf je pakket uitbreiden via Mijn Hostnet. Gebruik je een Managed VPS of Performance Hosting? Neem dan contact op met onze Accountmanagers via 020-7500801 of am@hostnet.nl.