Wil je nieuwe e-mailadressen aanmaken voor een domeinnaam op je VPS? Of beschik je al over
e-mailadressen bij je domeinnaam, maar host je deze nog elders? Lees dan in deze handleiding hoe je nieuwe óf bestaande e-mailadressen aanmaakt in Plesk.
E-mailadres toevoegen
- Log in op het Plesk Control Panel.
- Klik in de menubalk van jouw Plesk Control Panel op 'Websites & domeinen'.
- Klik bij de domeinnaam van jouw keuze op de kop 'Mail' of 'Mailaccounts' om een overzicht van jouw mailboxen te openen.
- Kies voor de optie 'E-mailadres aanmaken'.
- Geef het eerste deel van het e-mailadres op (het deel voor het @-teken).
- Geef een wachtwoord op of laat een wachtwoord genereren via de optie 'Generen'.
- Wil je jouw gebruikers de optie geven om zelf hun e-mailinstellingen aan te passen binnen Plesk? Vink dan de optie 'Kan worden gebruikt om u bij Plesk aan te melden' aan.
- Je kunt eventueel een extern e-mailadres opgeven. Dit e-mailadres kan gebruikt worden om het wachtwoord opnieuw in te stellen via Plesk, mocht je de toegang tot het e-mailadres verliezen.
- Behoud het vinkje in het selectievak 'Postvak', tenzij je het e-mailadres alleen wilt gebruiken als een doorstuuradres.
- Klik op 'OK'.
Je hebt nu jouw e-mailadres aangemaakt binnen Plesk.
Back-up terugplaatsen
Is het zojuist toegevoegde e-mailadres een bestaand adres dat je eerder elders hostte? Houd er dan rekening mee dat eerder ontvangen en verstuurde e-mailberichten niet automatisch worden meegenomen. In de webmail van Plesk krijg je dus een lege mailbox te zien. Als je jouw oude berichten wilt meenemen, doe je dit door een e-mailback-up te maken via je e-mailclient. Importeer daarna de e-mailback-up naar je VPS.