Binnen onze Webshop-tool kun je eenvoudig cadeaubonnen aanbieden aan jouw klanten. In deze handleiding lees je hoe je cadeaubonnen aanmaakt en beheert. Ook lees je hoe jouw klanten een cadeaubon kunnen bestellen en gebruiken.
Cadeaubon aanmaken
- Log in op je webshop via Mijn Hostnet.
- Kies in het linkermenu voor 'Producten'.
- Klik rechtsboven op 'Product toevoegen'.
- Kies voor 'Cadeaubon'.
- Vul de productgegevens zoals titel, categorie, prijs, omschrijving en vervaldatum in. Upload ook een of meerdere afbeeldingen die jouw cadeaubon representeren.
- Klaar? Klik dan rechtsboven op 'Product opslaan'. De cadeaubon is nu toegevoegd aan het productenaanbod in jouw webshop.
Cadeaubon bestellen, ontvangen en gebruiken
Bestelt jouw klant een cadeaubon? Dan ontvangt hij of zij (zodra de bestelling als 'betaald' is aangemerkt in je webshop) de cadeaubon per e-mail. De klant kan de cadeaubon gebruiken door bij het afrekenen van zijn of haar bestelling de cadeauboncode in te vullen in het veld 'Cadeaubon- of kortingsbon-code'.
Cadeaubon beheren
De bestelde cadeaubonnen kun je beheren via het 'Bestellingen'-menu in je webshop. Hieronder zie je per beheer-optie de instructies.
Verkochte cadeaubonnen (inclusief saldo) inzien
In de Webshop-tool vind je een handig overzicht met alle verkochte cadeaubonnen:
- Klik in het linkermenu van de Webshop-tool op 'Bestellingen' en daarna 'Cadeaubonnen beheren'.
- Je ziet nu een overzicht van de door jou verkochte cadeaubonnen. Ook zie je per cadeaubon het resterende saldo en het originele saldo.
Cadeaubon nogmaals versturen
Cadeaubonnen kun je nogmaals versturen naar je klant. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer de klant de eerdere e-mail met daarin de cadeauboncode is kwijtgeraakt. Je doet dit als volgt:
- Ga in het linkermenu van de Webshop-tool naar 'Bestellingen'.
- Kies voor 'Huidige bestellingen'.
- Klik op de betreffende bestelling.
- Scrol naar 'Geschiedenis'. Hier vind je een optie om de cadeaubon opnieuw te versturen.
Cadeaubon handmatig verzilveren
Je kunt een cadeaubon handmatig verzilveren. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, en de klant daar met een cadeaubon wil betalen.
- Ga in het linkermenu van de Webshop-tool naar 'Bestellingen'.
- Kies voor 'Cadeaubonnen beheren'.
- Klik rechtsboven op 'Verzilveren'.
- Voer de cadeauboncode in. Dit is de code die de klant eerder per e-mail heeft ontvangen.
- Klik op 'Ga verder'.
- Voer in met welk bedrag het saldo op de cadeaubon verminderd moet worden.
- Klik weer op 'Ga verder'.
- Je hebt de cadeaubon nu handmatig verzilverd. Het resterende saldo wordt automatisch bijgewerkt in je webshop.
Je klant terugbetalen via een cadeaubon
Het is mogelijk om jouw klanten (deels) terug te betalen via een cadeaubon. Dit kan zowel bij bestellingen die betaald zijn met een cadeaubon, als bij bestellingen die betaald zijn met een andere betaalmethode.
- Ga binnen de Webshop-tool naar 'Bestellingen' en daarna 'Huidige bestellingen'.
- Klik op de bestelling die je wilt terugbetalen via een cadeaubon.
- Kies rechtsboven voor 'Meer acties' en vervolgens 'Betaal terug'.
- Geef aan welk bedrag je wilt terugbetalen.
- Plaats een vinkje voor 'Cadeaubon voor een tegoed aangemaakt'. Geef ook aan of je jouw klant per mail wilt informeren en of je de bestelling weer in de voorraad wilt opnemen.
- Klik op 'Betaal terug'.
- De terugbetaling wordt nu verwerkt. Jouw klant ontvangt de cadeaubon op het e-mailadres waarmee hij of zij ook de bestelling heeft geplaatst.