In de Webshop-tool van Hostnet is het mogelijk om conceptbestellingen aan te maken. Dit is handig wanneer je specifieke afspraken hebt gemaakt met een klant. Denk aan gratis verzending, een speciale korting of een aangepast product.
Conceptbestelling aanmaken
- Log in op je webshop via Mijn Hostnet.
- Ga in het linkermenu via 'Bestellingen' naar 'Conceptbestellingen'.
- Kies voor 'Bestelling aanmaken'.
- Kies bij 'Gegevens' welk product of welke producten je wilt toevoegen aan de bestelling.
- Kies bij 'Verzenden' hoe je de bestelling wilt verzenden. Kies 'Aangepaste verzending' wanneer je extra verzendkosten wilt rekenen of juist gratis wilt verzenden.
- Wil je de klant korting geven? Vul dan achter 'Korting' het kortingspercentage in.
- Geef aan of je de producten van deze bestelling wilt reserveren uit de voorraad.
- Voer aan de rechterkant van het scherm de klantgegevens in.
- Klik op 'Concept opslaan'. Je hebt nu een conceptbestelling aangemaakt.
Conceptbestelling naar de klant sturen
- Klik binnen de conceptbestelling op 'Stuur factuur met betaallink'.
- Een pop-up opent. Controleer hier het e-mailadres van je klant en voeg eventueel betalingsgegevens of juridische voorwaarden toe.
- Kies voor 'Bekijk factuur'
- Je ziet nu de aangepaste factuur. Controleer deze en klik op 'Ga verder'.
- Vul je bericht voor de klant in en klik op 'Verzend factuur'. Je hebt de conceptbestelling nu naar de klant gestuurd.
Conceptbestelling laten accepteren door je klant
Jouw klant ontvangt nu per e-mail een bestelbevestiging met een link naar de betaalpagina. Door via deze link te betalen, accepteert jouw klant de conceptbestelling. De bestelling wordt nu verplaatst naar de pagina 'Huidige bestellingen' in je webshop.