Gebruik je onze Webshop-tool en wil je meer inzicht krijgen in het gedrag van bezoekers? Dan kun je een Facebook-pixel toevoegen aan je webshop. Ook kun je de pixel gebruiken om gerichte campagnes te creƫren. In deze handleiding lees je hoe je de Facebook-pixel aanmaakt en koppelt aan jouw webshop.
Facebook-pixel aanmaken
- Open Facebook Gebeurtenisbeheer (ook bekend als 'Facebook Events Manager').
- Klik onder de Facebook-pixelsectie op 'Aan de slag'.
- Kies een pixelnaam en noteer de url van je webshop.
- Klik op 'Aanmaken'.
- Kopieer onder 'Data Sources' het pixel-ID. Dit ID is te herkennen aan een reeks getallen.
Pixel-ID koppelen aan Website Builder
- Log in op Website Builder via Mijn Hostnet.
- Kies via het menu rechtsboven voor 'Instellingen'.
- Klik in het linkermenu op 'Tracking'.
- Ga naar 'Facebook Pixel' en plak hier het pixel-ID.
- Klik op 'Klaar'.
- Klik bovenaan op 'Opslaan' en daarna op 'Publiceren' om je wijzigingen te publiceren.
Facebook-pixel testen
Heb je jouw site gepubliceerd? Wacht dan enkele minuten en ga daarna terug naar Facebook. Hier kun je testen of de pixel correct gekoppeld is aan Website Builder.
- Ga terug naar de Facebook-pixelsectie binnen Facebook Gebeurtenisbeheer.
- Scrol naar stap 4 en voer de url van je webshop in.
- Kies voor 'Testverkeer verzenden'.
- Zie je de status 'Actief'? Dan is de Facebook-pixel correct gekoppeld aan Website Builder.
Meer informatie
Welke gebeurtenissen worden gevolgd met de Facebook-pixel?
- Paginaweergave: een bezoeker bekijkt een pagina in je webshop
- Toevoegen aan winkelwagen: een bezoeker plaatst een product in de winkelwagen
- Betaalproces starten: een bezoeker start met een betaling
- Aankoop: een bezoeker rondt een bestelling af
- AddedShippingInfo: een bezoeker vult contactgegevens in
- ChoseShipping: een bezoeker selecteert een verzendmethode
- ChosePayment: een bezoeker selecteert een betaalmethode
Hoe gebruik ik de Facebook-pixel voor gerichte marketingacties?
Zodra de Facebook-pixel genoeg gebeurtenissen heeft geregistreerd, kun je binnen Facebook Gebeurtenisbeheer een doelgroep aanmaken. Vervolgens maak je advertenties voor deze doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld een kortingsactie maken voor bezoekers die een specifieke pagina binnen jouw webshop hebben bekeken.